Denne siden viser bilder fra en trafikkulykke mellom en personbil og en elgku. Ulykken inntraff 25.04.99 ca. kl. 22:20 på E-6 gjennom Sarpsborg. Nærmere bestemt ca. 700 m. nord for kommunedelet med Halden kommune.
På sletten mellom Hjelmungen og Slang hvor ulykken skjedde er en kjent overgang for hjortevilt. På nordsiden av ulykkespunktet er det ca. 2,5 km. sammenhengende viltgjerder uten kryssningsmuligheter og viltet må derfor krysse over veibanen her hvor viltgjerdet slutter. Selv om det er store åpne jorder på begge sider av veien, er dyrene vanskelig å oppdage i mørket, og særlig om farten er stor.
Ulykkesbilde viser en Saab etter kollisjon med en elgku. Vindustolper og dører
ble kappet av for å få de skadede personer ut av bilen. Det var
to personer i bilen.
Foruten omfattende skader på 2 personer, var det også store materielle
skader, og reddningsoperasjonen besto av 2 ambulanser, legehelikopter, redningsbil
og spylebil fra brannvesenet, bilbergingsbil, samt flere politibiler.
E-6 var stengt i ca. 1 time, mens redningsaksjonen pågikk, og trafikken
ble omdirigert via Rv. 127 forbi skadestedet.
Vi har vært heldige i Sarpsborg og selv om det skjer mange påkjørsler
av vilt på våre veier har vi så langt ikke hatt tap av menneskeliv
de siste ti-årene.
Transportøkonomiskt institutt har beregnet en gjennomsnittskostnad på
kollisjoner med elg. Hver kollisjon med elg koster samfunnet i gjennomsnitt
kr. 218.000,00 .
Siden april 1993 og ut 2000 er det registrert 89 kollisjoner med elg
i trafikken i Sarpsborg og dette vil utgjøre en kostnad på 19,4
mill. kr. Da er det ikke tatt med utgifter til tap av kjøttverdi
og fremtidig produksjon potensiale for grunneiere mm. Vi kjenner ikke til tilsvarende
beregninger for rådyr, men denne vil naturlig nok ligge noe lavere. I
samme periode ble det registrert 577 kollisjoner med rådyr i kommunen.
Det er et spørsmål om når vi skal begynne å ta trafikksikringshensyn
i forhold til viltpåkjørsler. Skal vi sikre oss helt mot påkjørsler
av vilt, må vi tilby viltet sikre overgangssteder hvor viltet og trafikken
kan krysse uten muligheter for fysisk kontakt. Da må vi bygge tunell for
bilene, slik at viltet kan gå over veien.
Denne linken viser statestiker over «hjortevilt
drept i trafikken » i kommunen fra 1993 til frem til nå.
Denne linken peker til andre sider som omhandler «vilt
og trafikk» og her finner du hvordan du skal opptre
når du har vært uheldig å kjøre på et dyr.
Viltnemnda har registrert alle påkjørsler av vilt siden 1992 og
frem til i dag. Det er også mulig å kjøre ut statestiker
for enkelt vegstrekninger for å dokumentere hvor risikoen er størst.
Denne linken viser oversikter over hvor påkjørslene skjer «sortert
på den enkelte vei» i kommunen.Dette materialet er også tilgjengelig
for planmyndighetene ved viltnemndas sekretariat, Landbrukskontoret.