TRAFIKKULYKKE

Elgskilt

Denne siden viser bilder fra en trafikkulykke mellom en personbil og en elgku. Ulykken inntraff 25.04.99 ca. kl. 22:20 på E-6 gjennom Sarpsborg. Nærmere bestemt ca. 700 m. nord for kommunedelet med Halden kommune.
På sletten mellom Hjelmungen og Slang hvor ulykken skjedde er en kjent overgang for hjortevilt. På nordsiden av ulykkespunktet er det ca. 2,5 km. sammenhengende viltgjerder uten kryssningsmuligheter og viltet må derfor krysse over veibanen her hvor viltgjerdet slutter. Selv om det er store åpne jorder på begge sider av veien, er dyrene vanskelig å oppdage i mørket, og særlig om farten er stor.


ulykke1

Ulykkesbilde viser en Saab etter kollisjon med en elgku. Vindustolper og dører ble kappet av for å få de skadede personer ut av bilen. Det var to personer i bilen.

Foruten omfattende skader på 2 personer, var det også store materielle skader, og reddningsoperasjonen besto av 2 ambulanser, legehelikopter, redningsbil og spylebil fra brannvesenet, bilbergingsbil, samt flere politibiler.
E-6 var stengt i ca. 1 time, mens redningsaksjonen pågikk, og trafikken ble omdirigert via Rv. 127 forbi skadestedet.


 

Vi har vært heldige i Sarpsborg og selv om det skjer mange påkjørsler av vilt på våre veier har vi så langt ikke hatt tap av menneskeliv de siste ti-årene.
Transportøkonomiskt institutt har beregnet en gjennomsnittskostnad på kollisjoner med elg. Hver kollisjon med elg koster samfunnet i gjennomsnitt kr. 218.000,00 .ulykke1


Siden april 1993 og ut 2000 er det registrert 89 kollisjoner med elg i trafikken i Sarpsborg og dette vil utgjøre en kostnad på 19,4 mill. kr. Da er det ikke tatt med utgifter til tap av kjøttverdi og fremtidig produksjon potensiale for grunneiere mm. Vi kjenner ikke til tilsvarende beregninger for rådyr, men denne vil naturlig nok ligge noe lavere. I samme periode ble det registrert 577 kollisjoner med rådyr i kommunen. Det er et spørsmål om når vi skal begynne å ta trafikksikringshensyn i forhold til viltpåkjørsler. Skal vi sikre oss helt mot påkjørsler av vilt, må vi tilby viltet sikre overgangssteder hvor viltet og trafikken kan krysse uten muligheter for fysisk kontakt. Da må vi bygge tunell for bilene, slik at viltet kan gå over veien.


Denne linken viser statestiker over «hjortevilt drept i trafikken » i kommunen fra 1993 til frem til nå.
Denne linken peker til andre sider som omhandler «vilt og trafikk» og her finner du hvordan du skal opptre når du har vært uheldig å kjøre på et dyr.

ulykke1

Viltnemnda har registrert alle påkjørsler av vilt siden 1992 og frem til i dag. Det er også mulig å kjøre ut statestiker for enkelt vegstrekninger for å dokumentere hvor risikoen er størst.
Denne linken viser oversikter over hvor påkjørslene skjer «sortert på den enkelte vei» i kommunen.Dette materialet er også tilgjengelig for planmyndighetene ved viltnemndas sekretariat, Landbrukskontoret.

 



[Tilbake til hovedsiden]

Sideansvarlig: Thor Pinaas
Disse sidene informerer om Viltnemnda og dens virksomhet, men Viltnemnda er uten ansvar for mulige feil eller mangler på disse sidene.